Kevin Kenner
na drugie urodziny Polskiego Radia Chopin

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Środa, 13 listopada 2019 r.

  • Kevin Kenner – fortepian
Publikacja: 19/11/2019 r.

Z okazji drugiej rocznicy powstania Polskiego Radia Chopin w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wystąpił z recitalem znany i lubiany w Polsce artysta, de facto zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 1990 roku, Kevin Kenner. Wieczór wypełniły utwory Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego, ułożone w taki sposób, aby w obydwu częściach można było usłyszeć każdego z nich.

Był to wieczór, podczas którego w pamięć zapadały fragmenty raczej spokojne, wymagające chwili pochylenia się, nabrania głębszego oddechu. 

Na początku zabrzmiały wczesne Mazurki Chopina – jakby tylko lekko zarysowane, z elementami improwizacji, a niekiedy dyskretną melancholią, potem Andante spianato i Wielki polonez Es-dur op. 22 oraz Walc As-dur op. 42 z otwierającym go cudownie mieniącym się trylem… Cóż, może jestem zbyt surowa, ale chyba pianista nie do końca przekonał mnie do tych kreacji. Miałam poczucie pewnej powierzchowności oraz braku prawdziwego zanurzenia w chopinowskim dźwięku, a więc czegoś całkowicie niezbędnego w wykonaniach dzieł Fryderyka. Operowanie dużym wolumenem brzmienia i mocno kontrastowym, zawsze u Kennera prawdziwie cichym piano, akurat w czasie omawianego wieczoru sprawiało wrażenie braku wyważonego środka, a jednocześnie pewnego niedokreowania brzmienia. Odczucie to potęgowały szybkie tempa, na jakie zdecydował się artysta.

Oczywiście odbiór tempa przez słuchacza zależy od większej liczby czynników niż jego bezwzględna wartość matematyczna – to także dramaturgia wewnętrzna, dynamika, pokazanie motywów czy właśnie „ciężar” tonów, a ten w przypadku dzieł Chopina był nieco zbyt mały, jakby dotarcie do samego sedna dźwięku całkowicie przerastało pianistę. A przecież to nieprawda! Mogliśmy się o tym przekonać w czasie tego samego występu, słuchając jego prezentacji Humoresques de concert op. 14 Paderewskiego, w których dźwięk był kunsztowny, pełniejszy, również bardziej zróżnicowany.

Zawsze ceniłam Kennera za łączenie skrupulatnego przemyślenia utworu z głęboką emocjonalnością

Zawsze ceniłam Kennera za łączenie skrupulatnego przemyślenia utworu z głęboką emocjonalnością, a także za umiejętność sprawnego operowania barwą, miękkiego przechodzenia z jednej w drugą. Namiastkę takiego właśnie Kennera mogłam odnaleźć w niektórych wykonaniach Chopina, choćby w niezwykłej delikatności Lento con gran espressione, momentami także w pięknie prowadzonych frazach Fantazji-Impromptu, ale do końca takim pokazał się dopiero w kreacjach Paderewskiego. Niewątpliwie jedną z nich była Sarabanda, wyróżniająca się niezwykłym spokojem. Stylizacja bachowska, wypełniona przez artystę iście impresjonistycznym morzem barw z eleganckim rubatem okazała się prawdziwie romantyczna, ale wcale nie fałszywa czy pozbawiona smaku – wręcz odwrotnie. Równie znakomicie pianista bawił się nastrojami oraz planami dźwiękowymi w Burlesce, mistrzowsko dopracowując każdy szczegół.

Koncert zwieńczyły dwa bisy: Nokturn B-dur Paderewskiego z pięknie prowadzoną kantyleną, ukazującą różne odcienie nocnej zadumy, oraz Wiosna – druga z sześciu Pieśni polskich S. 480 Franza Liszta, będących opracowaniem pieśni Fryderyka Chopina.

Był to wieczór, podczas którego w pamięć zapadały fragmenty raczej spokojne, wymagające chwili pochylenia się, nabrania głębszego oddechu. To one paradoksalnie powodowały, że artysta budził się i potrafił pokazać pełnię siebie – swoich umiejętności pianistycznych oraz muzycznej wrażliwości.

PROGRAM KONCERTU

Kevin Kenner – drugie urodziny Polskiego Radia Chopin

Część I

Fryderyk Chopin

  • Mazurki: a-moll op. 7 nr 2a, B-dur op. 7 nr 1, cis-moll op. 6 nr 2, D-dur KK IVa/7, C-dur op. 6 nr 5
  • Andante spianato i Wielki polonez Es-dur op. 22

Ignacy Jan Paderewski

  • Menuet G-dur
  • Sarabande h-moll
  • Caprice (Genre Scarlatti) G-dur

Część II

Fryderyk Chopin

  • „Lento con gran espressione” cis-moll
  • Fantaisie-Impromptu cis-moll op. posth. 66
  • Scherzo E-dur op. 54

Ignacy Jan Paderewski

Humoresques de concert op. 14 nr 4-6

  • Burlesque F-dur
  • Intermezzo polacco c-moll
  • Cracovienne fantastique H-dur