Recenzje

Słuchamy, oglądamy, czytamy i opiniujemy…

Berg, Webern i Schreker na płycie wytwórni Aparté

  • wydawca: Aparté
  • rok wydania: 2020
  • nr katalogowy: AP207
  • płytę omawia: Maciej Chiżyński
  • publikacja: 1 września 2020 r.

Francuska wytwórnia Aparté koncentruje się przede wszystkim na muzyce baroku i klasycyzmu, nie ograniczając wszak swojej działalności wydawniczej do tych dwóch epok. Niedawno jej nakładem ukazał się krążek zawierający kompozycje Albana Berga, Antona Weberna i Franza Schrekera w wykonaniu Orkiestry Narodowej Owernii, którą prowadzi Roberto Forés Veses. Nagrania zrealizowano w Clermont-Ferrand w dniach 9-11 listopada 2017 r. oraz 28-31 marca 2018 r.

Suita liryczna została napisana przez Berga w latach 1925-1926 na kwartet smyczkowy. Brzmi tu ona w aranżacji na orkiestrę smyczkową, której dokonał Theo Verbey, mimo że Berg przygotował wcześniej podobne opracowanie. W swej interpretacji Roberto Forés Veses stara się wydobyć drzemiące w partyturze kontrasty i mroczne klimaty, których kulminacja następuje w czwartym ogniwie, Adagio appassionato.

Dzieło to w wyrazie romantyczne przepojone jest czułością, ale też niepokojem.

Berg, Webern i Schreker na płycie wytwórni Aparté /Foto © Aparté 

Podobnie rzecz ma się z Langsamer Satz M. 78 Weberna – jednoczęściowym utworem skomponowanym w okolicach 1905 roku na kwartet smyczkowy, który w wykonaniu orkiestry odkrywa przed nami złożoną harmonię zespoloną z klarownością formy.

Z kolei Intermezzo i Scherzo op. 8 Schrekera z 1900 roku obsadzone jest oryginalnie na orkiestrę smyczkową i w takiej właśnie wersji brzmi na niniejszej płycie. Dzieło to w wyrazie romantyczne przepojone jest czułością, ale też niepokojem. Słodycz szeroko prowadzonych fraz przeplata się w Scherzu z precyzją rytmiczną i wyrazistym, soczystym brzmieniem smyczków we fragmentach motorycznych. Intermezzo w metrum 6/8 odsłania natomiast paletę aksamitnych odcieni mieniących się refleksami posępnych nastrojów.

Maciej Chiżyński