Recenzje

Słuchamy, oglądamy, czytamy i opiniujemy…

Gottfried Heinrich Stölzel

i jego oratorium pasyjne

  • wydawca: Glossa
  • rok wydania: 2019
  • nr katalogowy: GCD 924006
  • płytę omawia: Maciej Chiżyński
  • publikacja: 12 października 2019 r.

 

Połączone w jedną całość węgierskie zespoły – wokalny i instrumentalny – Purcell Choir oraz Orfeo Orchestra pod wodzą György’a Vashegyi’ego kojarzą się przede wszystkim z wzorcowym wykonawstwem barokowej muzyki operowej rodem z… Francji.

Tym razem artyści wydobywają z mroku zapomnienia poruszające oratorium pasyjne Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld (Baranek idzie i niesie winę) niemieckiego kompozytora Gottfrieda Heinricha Stölzela (1690-1749), pochodzące z roku 1731. W swoim czasie był on cenionym twórcą kantat kościelnych i oratoriów. Wśród solistów znaleźli się: sopranistka Ágnes Kovács, falsecista Péter Bárány, tenor Zoltán Megyesi oraz bas Lóránt Najbauer. Sesje nagraniowe odbyły się w marcu 2018 r. w Budapeszcie.

Gottfried Heinrich Stölzel i jego oratorium pasyjne. Foto © GLOSSA

Wykonanie od pierwszych taktów zachwyca doskonałym wyczuciem idiomu niemieckiej muzyki barokowej, jej pulsu i ciężaru gatunkowego. Bynajmniej nie oznacza to, by miało ono być „toporne” lub cechować się brakiem energiczności; wprost przeciwnie: urzeka narracyjną subtelnością i spoistością. Poetycki koloryt przeplata się tu z miejscami naznaczonymi burzliwą ekspresją. Poza tym trudno przejść obojętnie wobec realizacji partii chóralnych – przekonujących klarownością dykcji i spójnością barwową.

Wykonanie od pierwszych taktów zachwyca doskonałym wyczuciem idiomu niemieckiej muzyki barokowej, jej pulsu i ciężaru gatunkowego. 

W kwestii solistów gratulujemy przede wszystkim Ágnes Kovács – za słowiczą lekkość emisji i świeżość barwy we wszystkich rejestrach głosu, z jednym wszak zastrzeżeniem: chciałoby się usłyszeć odrobinę więcej głębi w najniższych dźwiękach skali.

Maciej Chiżyński